Obwodnica Poręby i Zawiercia

Obwodnica Poręby i Zawiercia

Inwestycja budowy obwodnicy Poręby i Zawiercia, to kwestia szczególnie ważna dla mieszkańców powiatu zawierciańskiego. Od lat podejmowane były działania w zakresie realizacji rzeczonej inwestycji. W październiku 2019 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazała firmę, która wykona obwodnicę. Firmą wykonawczą jest konsorcjum składające się z dwóch firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz Mirbud. Była to najkorzystniejsza oferta, której wartość to ok. 414, 7 mln zł.

23 grudnia Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk był obecny podczas podpisania przez przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz konsorcjum firm wykonawczych umowy na rozpoczęcie budowy obwodnicy Poręby i Zawiercia. Podpisana umowa przewiduje zaprojektowanie i wybudowanie pierwszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia. Będzie to odcinek obwodnicy o długości 16,664 km, w ciągu DK 78, biegnący przez Siewierz i Porębę do Zawierciańskiej dzielnicy Kromołów. Obwodnica przebiegać będzie przez powiaty będziński i zawierciański oraz przez miejscowości Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie oraz Ogrodzieniec i połączy się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza. Umożliwi ona ominięcie śródmieści, zredukuje uciążliwości powodowane ruchem samochodowym i wpłynie na poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego dzięki wyprowadzeniu ruchu tranzytowego poza obszar zabudowany.

Wykonawca będzie miał 34 miesiące na realizację inwestycji. Każdy z dwóch etapów, projektowania i realizacji, powinien trwać nie dużej niż 17 miesięcy, z tym że do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe, a do czasu realizacji robót nie. Wykonawca przygotuje wszystkie niezbędne opracowania projektowe, wszelkie uzgodnienia, pozwolenia, zezwolenia, decyzje niezbędne dla wykonania kontraktu, oraz zrealizuje roboty budowlane, w tym budowę:

– nowego odcinka drogi krajowej nr 78 o długości 16,664 km,

– dwóch węzłów drogowych (Kuźnica i Kromołów),

– sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 78 z drogą wojewódzką 793 w Siewierzu,

– przejazdów oraz wjazdów awaryjnych na drogę krajową 78,

– obiektów inżynierskich w ciągu drogi krajowej i w ciągu dróg krzyżujących się z nią,

– systemu odwodnienia,

– urządzeń ochrony środowiska, w tym zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zieleń, i ogrodzenie drogi krajowej 78,

– oświetlenia drogowego, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz sieci teletechnicznych.

Wykonawca będzie również odpowiedzialny za przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą krajową, przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie „projektuj i buduj” w latach 2019-2023.